רעיונות על אדם ועל פלחן

תערוכת צילומי שחור-לבן אלכס זויתן – אלחריזי 9 ת”א, בית האמנים

-1-

כל אמונה של בני האדם מושתתת על אלים בוראים ועל אלים ממיתים. עקרון הבריאה והחיים בא בצמוד לעקרון ההרס והמוות. בדתות מונותיאיסטיות אל אחד מייצג את הבורא ואת הממית בשעה שבדתות אחרות יש אל לכל פונקציה בנפרד. בהינדואיזם יש אל מסוג שלישי. האל המשמר חיים. אלים משמרים מצויים גם במיתוסים אנושיים אחרים כמו מיתוסים צפוניים (סקנדינבים) ואף יוונים.

־2־

מכיוון שהאמונה מתפצלת לשני כיוונים עיקריים: חיים ומוות, הרי שהפיצול הזה מוצא ביטוי בצורות רבות: אל השמים והארץ, אל החומר והרוח, הין והיאנג הטאואיסטי (ין=אדמה וחומר, בעוד יאנג= שמים ורוח). החיים נקשרו למושג החומר והמוחשיות בעוד שהמוות נקשר למושג הנפש, הרוח וההפשטה, הנסתר מן העין. החומר כביכול מייצג את המוכר והרוח את הנסתר. כל דת מפרשת את הזיקה בין חומר לרוח בצורה משלה.

-3-

כל האמונות מתבססות על זיקה בין חומר לרוח. החומר המוחשי והנראה, עקב ארעיותו, נחשב לטפל, לפי חלק מן האמונות, בשעה שהרוח, הנסתר, נחשב לנצחי כי הם מהווים חלק מהבורא המצוי מעבר להתניית זמן / חלל. ישנן אמונות הרואות את החומר והרוח כדבר מה שהוא בלתי נפרד. על-כן מימוש האני בחומר (כאן) הוא הדרך למצות את הרוח שכן עכשיו משול לזמן ולמופשט.

-4-

דתות מסורתיות מערביות מושתתות על הדואליות של חומר (גוף, מוחשיות, ארעיות) ורוח / נפש, אלוהות, נצח שמעבר לזמן / חלל (הבדל מהותי בין בורא לברואיו). דתות המזרח הרחוק ברובן משתדלות להתגבר על הדואליות של גוף/נפש ולתרגל את ההאחדה שלהם. מי שיודע על-כן, למצות את חיי החומר והארעיות-הוא גם חווה את האלוהות, המסתורין, הנסתר מהעין.

כדי לתרגל ההאחדה בין גוף/נפש עליי לחוות את הארעיות. הארעיות היא רצף של תופעות מתקיימות ונכחדות באורח אינסופי. על-כן יש הקבלה בין אינסופיות התופעות לחוויית האינסוף. מטבע הדברים האינסוף חומק מכל יכולת הגדרה. לכן כל הדוגמות הדתיות המושתתות על אמת מוחלטת הן פרדוקס, או אפילו גרוטסקה אנושית.

Advertisements

About Dr. Dorit Kedar

Forced to continuously change nations, cultures and schooling - I had to develop a wider sense of communication, a way of thinking-feeling-behaving which stresses the common denominators. The need to adapt new landscapes and land-souls has taught instinctive means to overcome separatism, prejudices, dogmatic beliefs and suspicions. While looking for the common gathering denominators, I have also increased the ability of perception and individuation. Being constantly in estranged places has triggered psychological processes to turn the unfamiliar into familiar. As an art critic in the Israeli press, a curator, a writer - have always dealt with the otherness, the different and the infinite variety of the Existent. My Book of Peace is the result.
This entry was posted in Philosophy and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.